Algemene Voorwaarden VOF De Binnenwerkplaats
Laatst gewijzigd d.d. 19 mei 2025

Artikel 1. Toepasselijkheid
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten tot het verrichten van diensten door VOF De Binnenwerkplaats (hierna aangeduid als “Opdrachtnemer”), met betrekking tot systemische opleidingen, trainingen, workshops, begeleiding en consultancy van organisaties.
1.2 Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op alle rechtsverhoudingen die daaruit voortvloeien.
1.3 De partij met wie Opdrachtnemer contracteert, zijnde een organisatie of zijnde een persoon, wordt hierna aangeduid als “Opdrachtgever”. Deelnemers aan open inschrijvingen vallen ook onder deze voorwaarden indien zij zich inschrijven via een organisatie, of, indien het particuliere deelnemers betreft, gelden aanvullende of afwijkende (strengere) regels zoals de wet voorschrijft. Deze voorwaarden zijn primair opgesteld voor B2B relaties met organisaties.
1.4 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever zijn overeengekomen.
1.5 De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van de Opdrachtgever wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij deze uitdrukkelijk en schriftelijk door Opdrachtnemer zijn aanvaard.

Artikel 2. Definities
2.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
• Opdrachtnemer: VOF De Binnenwerkplaats, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 96473800, handelend onder de naam De Binnenwerkplaats, die systemische opleidingen, trainingen, workshops, begeleiding en consultancy aanbiedt.
• Opdrachtgever: De organisatie (natuurlijke persoon of rechtspersoon) die met Opdrachtnemer een overeenkomst aangaat voor het afnemen van diensten.
• Deelnemer: Een persoon die deelneemt aan een opleiding, training, workshop, sessie of event, ingeschreven op persoonlijke titel of door/namens een Opdrachtgever.
• Overeenkomst: De afspraak tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever betreffende de levering van diensten.
• Diensten: Systemische opleidingen, trainingen, workshops, begeleiding van organisaties, consultancy, sessies of events aangeboden door Opdrachtnemer.
• Open inschrijving: Opleidingen, trainingen, workshops, sessies of events waarvoor Deelnemers zich individueel kunnen inschrijven, al dan niet via een organisatie.
Schriftelijk: Waar in deze voorwaarden wordt gesproken over ‘schriftelijk’, wordt tevens bedoeld communicatie per e-mail of via Signal of Whatsapp.

Artikel 3. Aanbiedingen en Totstandkoming Overeenkomst
3.1 Alle aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in de aanbieding uitdrukkelijk anders is vermeld.
3.2 Aanbiedingen gelden voor een periode van maximaal 14 dagen, tenzij anders aangegeven.
3.3 Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat de Opdrachtgever een aanbieding of offerte van Opdrachtnemer schriftelijk aanvaardt, bijvoorbeeld door schriftelijke bevestiging of het retourneren van een getekende offerte of contract.
3.4 Voor Open inschrijvingen komt de overeenkomst met de Deelnemer/Opdrachtgever tot stand zodra het inschrijfformulier schriftelijk of online is ingediend en de algemene voorwaarden zichtbaar zijn geaccepteerd.
3.5 Eventuele leveringstermijnen of uitvoeringsdata in offertes zijn indicatief en geven de Opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.

Artikel 4. Uitvoering van de Overeenkomst
4.1 Opdrachtnemer zal de overeengekomen Diensten naar beste inzicht en vermogen uitvoeren. De verplichting van Opdrachtnemer heeft het karakter van een inspanningsverplichting, geen resultaatsverplichting.
4.2 Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle informatie, waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst, tijdig en volledig aan Opdrachtnemer worden verstrekt.
4.3 Indien voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke gegevens niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van Opdrachtnemer staan of indien Opdrachtgever op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de opdracht op te schorten en de daardoor ontstane kosten in rekening te brengen.
4.4 De duur van de opdracht kan worden beïnvloed door de mate waarin de Opdrachtgever medewerking verleent.
4.5 Opdrachtgever zorgt, tenzij anders overeengekomen, voor een geschikte ruimte voor fysieke trainingen of bijeenkomsten, inclusief benodigde technische apparatuur. Bij Open inschrijvingen verzorgt Opdrachtnemer de trainingsfaciliteiten.

Artikel 5. Wijziging van de Overeenkomst en Meerwerk
5.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
5.2 Wijzigingen van de overeenkomst zijn alleen bindend indien deze schriftelijk zijn overeengekomen.
5.3 Indien een wijziging leidt tot meerwerk, is Opdrachtnemer gerechtigd dit aanvullend in rekening te brengen volgens de gebruikelijke tarieven of overeengekomen meerwerk tarieven. Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk informeren.

Artikel 6. Prijzen, Tarieven en Betaling
6.1 Alle prijzen en tarieven zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd, tenzij anders vermeld.
6.2 Prijsaanpassingen zijn mogelijk, bijvoorbeeld jaarlijks. Opdrachtnemer is gerechtigd tarieven tussentijds te wijzigen, met inachtneming van redelijke aankondiging. Bij opdrachten met een looptijd langer dan 12 maanden kan Opdrachtnemer de tarieven aanpassen na overleg.
6.3 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, bedraagt de betalingstermijn 14 of 30 dagen na factuurdatum.
6.4 Betaling dient te geschieden zonder aftrek, korting of verrekening.
6.5 Bij Open inschrijvingen kan volledige betaling voorafgaand aan deelname worden vereist.
6.6 Bij gebreke van tijdige betaling is Opdrachtgever, zonder nadere ingebrekestelling of aanmaning, in verzuim.
6.7 Vanaf de vervaldatum van de factuur is Opdrachtgever de wettelijke handelsrente verschuldigd conform artikel 6:119a Burgerlijk Wetboek, of een hogere contractuele rente indien schriftelijk overeengekomen.
6.8 Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten die Opdrachtnemer maakt als gevolg van het verzuim van Opdrachtgever, inclusief advocaatkosten, komen voor rekening van Opdrachtgever. De hoogte hiervan wordt vastgesteld conform de wet of contractueel overeengekomen percentage (minimaal 15% met een minimum van EUR 250).
6.9 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om bij niet-tijdige betaling de uitvoering van de overeenkomst op te schorten. Opdrachtnemer is bevoegd, alvorens (verder) te presteren, afdoende zekerheid te verlangen voor de nakoming van de verplichtingen.
6.10 Eventuele bezwaren tegen facturen dienen binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur schriftelijk te worden medegedeeld.
6.11 Bij faillissement, beslag of surseance van betaling van Opdrachtgever zijn de vorderingen van Opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 7. Annulering en Verzetten
7.1 Annulering van een opdracht door Opdrachtgever dient schriftelijk te geschieden.
7.2 Bij annulering van een opdracht door Opdrachtgever gelden de volgende annuleringskosten:
• Annulering meer dan 4 weken voor aanvang van de Diensten is kosteloos, met uitzondering van reeds aantoonbaar gemaakte kosten door Opdrachtnemer voor voorbereiding, materialen of ingehuurde derden; deze worden in rekening gebracht.
• Annulering minder dan 4 weken maar meer dan 1 week voor aanvang: 15 % van het totaal overeengekomen bedrag.
• Annulering minder dan 1 week maar meer dan 72 uur voor aanvang: 40 % van het totaal overeengekomen bedrag.
• Annulering minder dan 72 uur voor aanvang: 50 % van het totaal overeengekomen bedrag.
7.3 Voor Open inschrijvingen kunnen specifieke annuleringsvoorwaarden gelden zoals vermeld op het inschrijfformulier of de bijbehorende aanvullende voorwaarden. Bij annulering binnen 2 kalenderdagen voor korte trainingen/workshops van maximaal 3 dagen kan een deel van de kosten verschuldigd zijn. Bij annulering korter dan 6 weken voor meerdaagse leergangen kan een deel van de kosten verschuldigd zijn.
7.4 Bij afwezigheid of niet verschijnen van een Deelnemer op een geplande bijeenkomst is Opdrachtgever/Deelnemer het volledige bedrag voor die bijeenkomst verschuldigd.
7.5 Het verzetten van afspraken/sessies door Opdrachtgever is mogelijk onder de volgende voorwaarden:
• Verzetten meer dan 48 uur voor de geplande afspraak is kosteloos.
• Verzetten minder dan 48 uur maar meer dan 24 uur voor de geplande afspraak: 15 % van de kosten van de gereserveerde tijd en eventuele locatiekosten.
• Verzetten minder dan 24 uur voor de geplande afspraak: 50% van de kosten van de gereserveerde tijd en eventuele locatiekosten.
7.6 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om (onderdelen van) de Diensten te annuleren of te verzetten, bijvoorbeeld bij te weinig deelnemers, ziekte van de uitvoerder of overmacht. In dergelijke gevallen zal Opdrachtnemer een redelijk alternatief bieden, zoals een nieuwe datum, online uitvoering, of teruggave van (een deel van) reeds betaalde kosten indien geen alternatief mogelijk is. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventuele aanvullende schade (zoals reiskosten of accommodatiekosten) die Opdrachtgever/Deelnemer hierdoor lijdt.

Artikel 8. Geheimhouding en Vertrouwelijkheid
8.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door een partij is meegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
8.2 In het kader van systemische opleidingen en begeleiding geldt een specifieke geheimhoudingsplicht tussen Deelnemers en Opdrachtnemer met betrekking tot informatie over mede-Deelnemers. Deelnemers verplichten zich tot geheimhouding bij inschrijving.
8.3 Opdrachtnemer verplicht ingehuurde derden tot geheimhouding.
8.4 In geval van dreigend gevaar voor de Opdrachtgever, Deelnemer of de samenleving, kan Opdrachtnemer de geheimhoudingsplicht doorbreken en bevoegde instanties inlichten.

Artikel 9. Intellectuele Eigendom
9.1 Alle rechten van intellectueel eigendom met betrekking tot de door Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Diensten gebruikte of ontwikkelde werken, waaronder maar niet uitsluitend begrepen teksten, modellen, studiematerialen, methoden, technieken, instrumenten en/of beeld- of fotomateriaal, berusten uitsluitend bij Opdrachtnemer, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
9.2 Het is Opdrachtgever en Deelnemers niet toegestaan de door Opdrachtnemer beschikbaar gestelde werken zonder voorafgaande schriftelijke toestemming te verveelvoudigen, openbaar te maken, te bewerken of te gebruiken voor een ander doel dan in het kader van de overeengekomen Diensten is bepaald.
9.3 Opdrachtgever en Deelnemers zullen aanduidingen van auteursrechten of andere intellectuele eigendomsrechten in de beschikbaar gestelde werken niet verwijderen of wijzigen.
9.4 Opdrachtgever staat ervoor in dat geen rechten van derden zich verzetten tegen beschikbaarstelling van materialen aan Opdrachtnemer voor de uitvoering van de overeenkomst. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden hieromtrent.

Artikel 10. Aansprakelijkheid
10.1 Opdrachtnemer is, behoudens gevallen van opzet of grove schuld, niet aansprakelijk voor enige schade die Opdrachtgever, Deelnemer of een derde mocht lijden ten gevolge van een handelen of nalaten in verband met de uitvoering van de Diensten door Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingehuurde derden.
10.2 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
10.3 Opdrachtgever en Deelnemers blijven te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de keuzes en beslissingen die zij nemen naar aanleiding van de Diensten. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade die hieruit voortvloeit.
10.4 De totale aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is per gebeurtenis of reeks van gebeurtenissen beperkt tot het bedrag dat de Opdrachtgever voor de betreffende overeenkomst aan Opdrachtnemer verschuldigd is, of, bij langlopende opdrachten, tot het bedrag van het honorarium over de laatste zes maanden. De aansprakelijkheid is in ieder geval altijd beperkt tot het bedrag dat in het voorkomende geval onder de aansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer wordt uitbetaald, vermeerderd met het eigen risico.
10.5 Aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie is uitdrukkelijk uitgesloten.
10.6 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden die verband houden met het aangaan of uitvoeren van de overeenkomst.

Artikel 11. Klachtenprocedure
11.1 Klachten over de wijze van dienstverlening of de geleverde Diensten dienen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 45 dagen na het ontstaan of ontdekken van de klacht, schriftelijk en zo gedetailleerd mogelijk bij Opdrachtnemer te worden ingediend. Bij gebreke hiervan vervalt het recht om te klagen.
11.2 Klachten worden vertrouwelijk behandeld. Opdrachtnemer zal de ontvangst van de klacht schriftelijk bevestigen binnen 8 dagen.
11.3 Opdrachtnemer zal binnen 14 dagen inhoudelijk reageren op de klacht.
11.4 Indien een klacht gegrond is, zal Opdrachtnemer naar redelijkheid proberen tot een oplossing te komen, bijvoorbeeld door de werkzaamheden alsnog te verrichten of te herstellen, tenzij dit aantoonbaar zinloos is geworden.
11.5 Wanneer Opdrachtgever en Opdrachtnemer samen niet tot een bevredigende oplossing komen, kunnen partijen besluiten een vorm van geschillenbeslechting in te schakelen, zoals mediation of de ethische commissie/geschillencommissie van een relevante branchevereniging of opleidingsinstituut, mits beide partijen hiermee instemmen.
11.6 Klachten en bijbehorende stukken worden bewaard gedurende de looptijd van de klacht en nog twee jaar daarna.

Artikel 12. Overmacht
12.1 Een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst kan niet aan een partij worden toegerekend, indien deze tekortkoming het gevolg is van overmacht.
12.2 Onder overmacht wordt onder meer begrepen: ziekte van de uitvoerder, overheidsmaatregelen, rampen, storingen in systemen of netwerken, brand, stakingen, transportmoeilijkheden, of een toerekenbare tekortkoming van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden.
12.3 Indien Opdrachtnemer door overmacht is verhinderd de overeengekomen Diensten uit te voeren, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk in kennis stellen. 12.4 In geval van overmacht heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de Diensten op te schorten voor de duur van de overmachtssituatie.
12.5 Indien de overmacht langer dan zes maanden duurt, zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst door middel van schriftelijke kennisgeving te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade.
12.6 Bij overmacht zal Opdrachtnemer in overleg met Opdrachtgever proberen een redelijke oplossing te vinden, zoals het verplaatsen van de Diensten naar een andere datum of het aanbieden van een online alternatief.

Artikel 13. Duur en Beëindiging van de Overeenkomst
13.1 De duur van de overeenkomst wordt vastgelegd in de overeenkomst zelf of vloeit voort uit de aard van de Diensten. Bij een inspanningsverplichting eindigt de overeenkomst zodra Opdrachtnemer aan deze verplichting heeft voldaan, tenzij anders overeengekomen.
13.2 Partijen kunnen de overeenkomst beëindigen conform de afspraken in de overeenkomst of deze algemene voorwaarden.
13.3 Elke partij is gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, schriftelijk te beëindigen indien de andere partij:

  • Surseance van betaling aanvraagt of wordt verleend, faillissement aanvraagt of wordt verklaard.
  • De onderneming wordt geliquideerd of de bedrijfsactiviteiten staakt.
  • Beslag wordt gelegd op een aanzienlijk deel van het vermogen.
  • Anderszins niet langer geacht kan worden de verplichtingen na te komen.

  • 13.4 Onverminderd het voorgaande, kan elke partij de overeenkomst buiten rechte beëindigen indien de andere partij, na een deugdelijke en gedetailleerde schriftelijke ingebrekestelling met een redelijke termijn voor herstel, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst.

13.5 Verplichtingen die naar hun aard bestemd zijn om ook na beëindiging voort te duren (zoals geheimhouding, intellectuele eigendom, aansprakelijkheid, klachtenprocedure), blijven na beëindiging van kracht.
13.6 Indien Opdrachtgever essentiële informatie heeft achtergehouden of Opdrachtnemer gegronde vrees heeft dat Opdrachtgever zijn verplichtingen niet zal nakomen, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst te ontbinden zonder gehouden te zijn tot schadevergoeding, waarbij Opdrachtgever de tot dan toe gemaakte kosten verschuldigd blijft.

Artikel 14. Privacy en Gegevensbescherming (AVG)
14.1 Opdrachtnemer verwerkt persoonsgegevens conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Een privacyverklaring is beschikbaar op de website van Opdrachtnemer op de website www.binnenwerkplaats.nl.
14.2 Persoonsgegevens worden alleen gebruikt voor de uitvoering van de Diensten, facturatie en administratieve doeleinden, en worden niet aan derden verstrekt, tenzij noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst, met toestemming van de betrokkene, of op grond van een wettelijke plicht.
14.3 Gegevens van Deelnemers aan Open inschrijvingen kunnen op een deelnemerslijst voor de betreffende training worden vermeld.
14.4 Gegevens worden bewaard gedurende de wettelijke termijnen of zolang noodzakelijk voor de uitvoering van de Dienstverlening en administratie.

Artikel 15. Toepasselijk recht en Geschillenbeslechting
15.1 Op alle rechtsverhoudingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever/Deelnemer is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
15.2 Eventuele geschillen zullen in eerste instantie worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Opdrachtnemer gevestigd is, tenzij dwingend recht anders bepaalt of partijen schriftelijk anders overeenkomen. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om geschillen voor te leggen aan een andere bevoegde rechter.
15.3 Partijen zullen zich inspannen om geschillen in der minne op te lossen, eventueel door middel van mediation.

Artikel 16. Overige bepalingen
16.1 Indien één of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. De nietige of vernietigde bepalingen zullen worden vervangen door rechtsgeldige bepalingen die de bedoeling van partijen zoveel mogelijk benaderen.
16.2 Opdrachtnemer is bevoegd haar rechten en verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst over te dragen aan een aan haar gelieerde rechtspersoon of derde partij, mits Opdrachtgever hiervan tijdig op de hoogte wordt gesteld. De Opdrachtnemer is gerechtigd derden in te schakelen bij de uitvoering van de overeenkomst.


19 mei 2024, Namens VOF De Binnenwerkplaats

Hilde Mellema & Marijke Feiertag
UBO’s VoF De Binnenwerkplaats